Tuesday 14 February 2012

Pendaftaran Kad OKU di Shah Alam

Harini saya bawa Haris ke Jabatan Kebajikan Masyarakat Shah Alam untuk urusan kad OKUnya. Di Bangunan Darul Ehsan, bangunan putih berhadapan pintu masuk The Store Alam Sentral. Ke tingkat 23.
Di sana, saya serahkan Borang Kurang Upaya 0-18 tahun yang sudah lengkap diisi oleh saya dan pakar perubatan dari PPUM. Juga 2 keping gambar pasport Haris, salinan kad mykid. Selesai urusan, saya diberitahu untuk update semula selepas 2 minggu. Saya tertunggu2 juga jika pegawai tersebut mahu memberikan sebarang penerangan lanjut, tapi nampaknya itu sahaja. Saya kecewa juga, saya mengharapkan adalah sedikit penerangan, atau kaunseling untuk ibu2 seperti saya yang baru mengetahui anaknya tergolong OKU. Setidaknya terangkanlah PERANAN mereka. Tetapi sekadar, "Nanti dia akan dapat subsidi," seperti - peminta sedekah pula rasanya.
Dengan sebal hati, tetapi masih boleh tersenyum melihatkan sengih dan telatah Haris yang mencuit hati, saya ke Jabatan Pendidikan Khas di seksyen 4 pula. Selepas penat2 mendapatkan parking space, kemudian mendaki anak tangga bersama Haris, rupa2nya saya perlu mendaftar ke seksyen 19 pula. Huh! Angkat telefon tak nak, dah sampai tak selesai juga...
Nampaknya terpaksalah saya tangguhkan ke hari esok pula. Dalam dalam menggerutu tu saya bersyukur juga kerana saya ada kereta dan saya boleh memandu, anak2 yang lain ada orang yang tunggu, bayangkanlah perkara yang sama berlaku pada ibubapa yang tiada kemudahan seperti saya.
Tak sabar saya nak tahu outcome untuk esok pula. Semoga semuanya berjalan lancar.

1 comment:

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.