Monday 30 April 2012

Mempunyai Ibu Merupakan Satu Nikmat

Selang beberapa hari lepas sahabat baik saya kehilangan ibunya yang dikasihi, disebabkan Pulmonary embolism yang merupakan satu kejutan, kerana ibunya baru sahaja kembali melawatnya di UK. Saya yang juga rapat dengan arwah sewaktu menuntut di universiti dahulu, mengalirkan air mata, sayu mengenangkan kasih arwah.
Arwah umpama ibu angkat saya, kerana rumah saya jauh waktu itu, dan padanyalah saya menumpang kasih di waktu2 sukar di universiti dahulu. Setiap kali bertemunya, dia pasti akan memeluk saya seolah2 saya ini anaknya, bertanyakan khabar, dan memuji2 saya sehingga sahabat saya itu mencebik. Bukan saya saja menyayanginya, malah semua orang di kelilingnya, kerana dia sangat pemurah, lansung tidak mementingkan diri sendiri. Baik hati, keibuan, hatinya kaya dengan segala sifat kebaikan.

Kehilangan arwah itu, menyentap saya, menginsafkan saya bahawa mempunyai seorang ibu yang masih hidup, merupakan suatu nikmat, suatu rahmat yang jarang saya, kita sedari sehingga dia dipanggil mengadap Illahi. Saya masih diberi kelebihan menikmati suatu rahmat Allah, mempunyai seorang ibu yang masih hidup. Subhannallah..jam2 itu juga saya telefon ibu saya, mendengar suaranya. Jam2 itu juga saya bawa anak2 saya ke rumah ibu, menatap wajahnya diam2. Bertanyakan khabarnya, mendengar bual bicaranya. Dalam hati saya, saya bertahmid..ya Allah, sahabatku di sana sudah tidak boleh lagi menikmati apa yang aku nikmati ini. Subhannallah...sebak saya. Suatu hari nanti akan tiba juga giliran saya untuk berdiri di kedudukan yang sama dengannya. Bersediakah saya? Sudah puaskah saya mengadu kasih waktu itu?

Selepas ini, walaupun saya tidak melupakan ibu dan ayah saya, malah sentiasa berbuat baik pada mereka, saya akan buat yang lebih baik lagi, bercakap dengan lebih lembut, datang menziarahi mereka dengan lebih kerap, masakkan mereka masakan yang lebih sedap, menggembirakan mereka dan mendoakan mereka dengan lebih kerap.. kerana mereka itu merupaka satu nikmat yang sementara. Sahabat saya sudah kehilangan ibunya, tidak mustahil untuk saya juga...

Ibu saya yang dikasihi, Hjh Siti Mariam binti Mustaffa.
Walaupun ibu saya tidak pernah sakit hingga terlantar, malah sakit yang sikit2 sahaja..begitu juga ayah..saya tidak mahu lagi take for granted, Allah's gifts. Saya akan panjangkan doa saya untuk kebaikan mereka berdua di dunia dan akhirat, dan akan lebih berusaha menjadi lebih berakhlak, solehah, kerana anak yang soleh dan solehah merupakan saham terbaik untuk ibubapanya di akhirat nanti.

Semoga Allah rahmati dan tempatkan arwah ibu sahabat saya itu di tempat orang2 yang beriman, diluaskan kuburnya seluas2nya, dijadikan kebun yang indah, di mana dia menunggu dengan selesa untuk Hari Kebangkitan nanti. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.