Tuesday 10 April 2012

Harapan seorang ibu untuk anak autismnya...


Bulan April ini, banyak sungguh aktiviti yang dianjurkan oleh pelbagai NGO untuk menyedarkan masyarakat tentang Autism. Ada walk, ada talk...macam2 ada. Bagus! Satu perkembangan yang baik. Sekurang2nya, masyarakat umum by now patut pernah dengar perkataan autism dan ia ada kena mengena dengan seseorang berkelakuan 'istimewa'. Buktinya, ada beberapa drama yang membawa watak anak autism, walaupun tidak secara detail, dan kadangkala tersasar sedikit, tapi tetap ADA. Alhamdulillah...
Tetapi deep down..jauh di sudut hati saya, alangkah bagusnya sekiranya ada pihak yang berhenti untuk create awareness, dan melangkah ke tahap yang seterusnya. Nombor satu, create awareness. OK, awareness has been establised. Kita tahu apa, siapa dan mengapa. The next step should be, HOW TO DEAL WITH IT.
Bukan soal deal day by day, tetapi bagaimana untuk memastikan anak2 autism ini boleh self sustain, kalau tidak 100% berdikari tetapi 80% atau 90% berdikari, with less supervision daripada orang2 normal.
Alangkah bagusnya sekiranya mereka ini boleh di dalam satu organisasi yang membantu mereka dalam setiap stage, yang mana mereka sendiri jalankan day-to-day operation. Sebab autism ada banyak spectrum, dan walaupun ada yang severe, tapi banyak juga yang berpotensi untuk menjalankan tugasan harian seperti orang normal yang lain. Jadi dalam organisasi ini, mereka saling hidup bantu membantu.
Kita perlukan:
1. Sebidang tanah yang luas. Di atas tanah itu nanti kita akan bina sebuah kompleks, serupa seperti sebuah asrama, yang lengkap dengan infrastruktur tempat belajar, tempat makan, tempat tidur, tempat bersukan, surau.
2. Sekumpulan orang2 penting untuk menjalankannya: Penaung, guru besar, penolong guru besar, beberapa profesional terapist mengikut bidang sendiri (OT, ST, profesional educator,etc), tukang masak, tukang kebun, tukang sapu. Dan mereka BUKAN SUKARELA, tetapi PAID EMPLOYEES.
3. Subjek pembelajaran yang sesuai mengikut tahap masing2, dan lebih kepada praktikal daily living atau kemahiran vokasional. Di sini mereka belajar membaca dan sign language, tetapi lebih daripada itu mereka belajar memasak, menjahit, bertukang, berkebun, bersukan, menternak... mengikut kelebihan mereka.
4. Jadual harian mereka seperti di asrama, live by the bell. Kerana anak2 autism rigid, pendekatan ini sangat sesuai membantu mereka kerana ia structured dan berjadual daripada bangun pagi hinggalah tidur waktu malam. Hujung minggu ahli keluarga bolehlah datang menjenguk.
5. Siapa yang boleh masuk? Umur seawal anak2 tadika sehinggalah sekolah menengah. Ya, I'm talking about a huge kompleks yang memberikan intervention program pada semua anak autism, dengan mendidik mereka cara berdikari paling asas untuk bekal mereka bila mereka keluar nanti. Autism sahaja.
6. Dana? Bagaimana to sustain operasi kompleks ini? Derma, sponsorship, wakaf, sumbangan sangat membantu. Walaubagaimanapun kerana aim kompleks ini adalah untuk penghuninya berdikari, jadi kita boleh tanam sayuran dan buahan. Kemudian kita boleh menternak binatang ternakan. Hasilnya boleh dituai untuk kegunaan kompleks. Najisnya mungkin kita boleh recycle untuk jadi baja atau lebih bagus dijadikan tenaga elektrik. Kemudian dari pertukangan dan menjahit, kita boleh adakan hasilnya untuk penghuni atau untuk dijual. Penghuni yang pandai menghafaz, menyanyi, main bowling... bolehlah menunjukkan bakat mereka. Pendek kata kita mengikut pendekatan TEACH, bukan ABA untuk menfokus potensi individu tersebut.
7. Selepas 18tahun? Entahlah..waktu itu diharapkan segala kemahiran yang diperolehi dapat membantu individu menjadi tenaga kerja yang menghasilkan pendapatan. Sekiranya mereka gagal menyesuaikan diri, mereka boleh kembali dan menjadi manpower to run the kompleks. A simbiosis relationship.
Itulah dream saya... kalau itu ada di sini..di Malaysia ini, alangkah bagusnya. Saya berani katakan ia tidak ada kerana jika ada, saya dan anda tidak akan menggagau seperti sekarang. Kita ada arah nak pergi, ada organisasi yang akan mempunyai suara. Kita boleh pergi ke talk, walk semua, berjumpa dan berkenalan, tetapi jika networking tersebut tidak digunakan sepenuhnya, kita masih ditahap awareness sajalah. Sedangkan anak kita makin membesar dengan autism. Walaupun kerajaan ada menyediakan pendidikan khas peringkat tadika, rendah dan menengah, tetapi apa salahnya kita, ibubapa anak2 autism ini sendiri melakukan sesuatu. Dan kita melangkah a step further. Dealing with anak2 autism yang sudah dewasa. We have their best interest at heart. We need to start somewhere.
Kita menjadi ahli kelab autism, apa aim kita. Takkanlah sekadar berkongsi cerita. Anak2 kita perlukan lebih daripada itu, satu jaminan yang konkrit. Anak kita berbeza daripada anak2 lain. Walaupun dia hanya mild atau Asperger Syndrome.
Selepas ini semua dilakukan, waktu itulah, kita boleh menadah tangan, dan berserah padaNya.

1 comment:

  1. Dekat UK banyak pertubuhan charity yg di asaskan oleh org kebanyakan yg mostly punya background yg sama...diorng mulakan sendiri dan slowly..growing dan mendapat dana dari government n org ramai..

    Mana tahu satu hari nnt di Malaysia..ada insan yg ke depan utk memulakan...InsyaAllah..mesti ramai yg akan bagi sokongan....

    ReplyDelete

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.