Saturday 10 December 2011

Sekolah Tadika untuk Haris

Pencarian saya sudah muktamad. Akhirnya saya mengambil keputusan menghantar Haris ke sebuah sekolah tadika NURI berdekatan dengan rumah kami, yang mempunyai julat murid terendah. Itulah kriteria utama saya, mencari tadika yang mempunyai murid paling sedikit. Saya tidak berapa kisah program yang ditawarkan, kerana pada saya, tadika sekarang semua menawarkan pakej pendidikan yang lengkap.
Berdasarkan rekod daftar, Haris akan menjadi murid baru tunggal kepada 5 murid sedia ada tahun depan, jadi saya yakin (menadah berharap) Haris akan dapat menyesuaikan diri dan mengubah gambaran negatif tentang sekolah sebelum ini. Dengan murid yang sedikit, cikgu tadika akan berikan lebih perhatian pada setiap murid, dan kejadian buli membuli, sakat menyakat dapat dielakkan.
Itulah tips terpenting yang saya perolehi daripada ibu Irfan, kawan baru saya sewaktu berbual di Ethos. Ibu Irfan, yang juga mempunyai anak autistik, tetapi berumur 7 tahun, memberitahu saya supaya mencari tadika yang paling sedikit bilangan muridnya, tak kisahlah program apa, sebab anak-anak autistik ini sangat sensitif dengan orang ramai... Alhamdulillah, anaknya Irfan dapat belajar dengan baik di tadika tersebut, yg baru dibuka. Dia banyak memberikan semangat setiap kali kami berjumpa, dan saya selalu meminta panduan tentang Haris.
Trial untuk sekolah tadika Haris bermula Isnin, 3 hari, dan group theraphy Haris juga bermula minggu depan. Bermakna, saya akan dapat test drive education plan Haris minggu depan. Isnin, Selasa, Rabu sekolah tadika pagi, 8am sampai 12.30tghari. Khamis & Jumaat group theraphy 9.30am sampai 11.30am. Ahad pula individual theraphy 3.00pm sampai 4.00pm.
Semoga semuanya berjalan lancar, InsyaAllah.

1 comment:

  1. Sebelum ini Haris memasuki sekolah tadika lain selama 6 bulan, tetapi disebabkan beberapa insiden, dia mempunyai tanggapan buruk tentang sekolah. Julat murid dgn guru di sekolah tersebut ialah 8 hingga 15:1 seorang guru. Saya yang waktu itu kekurangan maklumat dan panduan, kesal kerana tidak bertindak sepatutnya untuk kebaikan Haris.

    ReplyDelete

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.