Saturday 3 December 2011

Kali pertama bersama-sama dalam bilik terapi..

Dalam sesi terapi Haris yang terakhir, 15 minit pertama telah terbuang begitu sahaja apabila Haris hanya mengamuk, menangis dan tidak mahu mendengar instruction yang diberikan. Waktu itu saya hanya menahan nafas di luar bilik, kesal dan sedikit marah. Saya tahu punca Haris bersikap sedemikian adalah kerana mendapat layanan extra istimewa daripada auntynya yang seketika ini tinggal bersama kami. Walaupun sudah diingatkan berkali-kali jangan melayan Haris begitu, tetapi saya gagal mendapatkan kerjasama darinya. Bagai pahat dengan penukul sikapnya, apabila diingatkan sahaja baru dia mengikut, selepas itu kembali memanjakan Haris semahu-mahunya. Jika bersama aunty tersebut, Haris tidak perlu berusaha lansung untuk bercakap, malah dengan merengek sahaja lebih cepat dia mendapat kemahuannya. Dipangku diriba2nya Haris seperti bayi.. masyaAllah..bukanlah saya tidak suka anak saya mendapat kasih sayang sedalam itu daripada auntynya. Bukan itu.
Tetapi inilah akibatnya... apabila Haris menghadiri terapinya, kami terpaksa memprogram kembali perlakuannya menjadi yang sepatutnya, bercakap jika mahukan sesuatu. Mendapat habuan apabila berkelakuan baik...dan masa yang sepatutnya digunakan untuk Haris, supaya Haris boleh terus maju ke hadapan, menjadi set back. Satu situasi yang sangat mengecewakan dan meruntun perasaan. Saya kesal kerana disebabkan orang ini, perkembangan Haris terkebelakang. Saya rasa bersalah kerana saya gagal memberikan input yang sepatutnya supaya orang ini benar2 faham apa yang sedang kami, Haris hadapi. Saya rasa marah dan tidak berdaya kerana orang ini adalah ahli keluarga, maka jika dia membuat keputusan untuk bersikap indifferent, saya sudah tidak dapat berbuat apa-apa...
Selepas 15 minit tantrum, akhirnya Haris berjaya dibawa bertenang di dalam bilik. Tiba-tiba saya diminta untuk masuk dan duduk di kerusi yang disediakan. Saya menyedari bahawa kehadiran saya telah dijadikan 'reward' kepada Haris. Sekiranya Haris tidak behave properly, maka saya diminta untuk meninggalkan bilik tersebut.
Cara ini berkesan.
Satu2 latihan Haris lakukan sambil melihat2 reaksi saya. Dan saya juga buat kali pertama berpeluang melihat apa yang sebenarnya mereka lakukan di dalam bilik. Disebabkan Haris tantrum, dia tidak mahu melakukan aktiviti fizikal berjalan dari satu kerusi ke kerusi yang lain. Dia juga tidak mahu merangkak melalui tunnel. Jadi, no Occupational Theraphy this time.
Jadi mereka melakukan table activity. Mula2 membuat three piece puzzle berbentuk binatang. Alhamdulillah, Haris dapat melakukannya kali ini, tidak seperti sebelumnya di dalam terapi lepas. Sepatutnya kanak-kanak sebaya Haris sudah boleh menyatukan a 4 piece puzzle. Well done Haris, we're getting there.
Kemudian aktiviti mengenal pasti objek panjang pendek, dengan mewarna dan memandankan objek yang sama. Saya sedaya upaya menghafal cara Miss Aimie melatih Haris, supaya saya boleh melatihnya di rumah. Miss Aimie sentiasa meminta Haris bercakap dahulu sebelum melakukan sesuatu. Eye contact tidak pernah terputus.
Selepas itu mereka beralih pula kepada mengenalpasti shapes: square, triangle, rectangle dan star. Sekali lagi a set of learning cards dikeluarkan. Selepas beberapa ketika Haris sudah tidak boleh menumpu. Reluntantly, Haris masih boleh mengenalpasti shapes dalam kad2 tu. Miss Aimie memberikan saya beberapa kertas latihan untuk dibuat di rumah. Masih perlukan pengukuhan. Ok..

No comments:

Post a Comment

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.