Friday 21 October 2011

Lawatan Haris Yg Ketiga: PUASHATI


Semalam saya dan Haris ke Ethos untuk terapinya yang ketiga. Visit kali ini sangat memuaskan hati, terapist Haris puashati, Haris puashati dan saya pun puashati. Terapist Haris puashati kerana dia memberikan response yang positif pada ransangan yang diberikan sewaktu terapi. Haris pun hanya nangis sebentar sewaktu memasuki bilik terapi, selepas diberikan Brushing Technique, dia tenang dan relax semula. Daripada sengihnya yang lebar juga, saya tahu dia juga puashati. Dia tidak mengelak apabila diajak bersalam dan maintain eye contact semasa duduk bersama.
Saya pula sangat berpuashati dengan visit kali ini kerana saya dapat mengutarakan satu persoalan yang selama ini menghantui saya. Lebih-lebih lagi kali ini Dr. Norazizan ada, soalan itu akhirnya dapat dijawab dengan jelas sekali.
Pertanyaan saya: Adakah Haris autistic? Dan dengan tenang dan jelas, Dr. Norazizan menjawab, Ya, dia autistic. Cuma kita tak tahu dia di spectrum mana. Minggu depan kita akan siap tulis evaluation report dan akan refer dia ke child psychologist yang puan preferlah, samada PPUM, PPUKM ataupun yang dekat ni SJMC.
Saya terdiam. Melihatkan diam saya Dr. Norazizan terus mengingatkan saya bahawa anak-anak autistic masih berpeluang untuk menjalani hidup seperti anak-anak normal yang lain. Saya terus katakan, saya terima kalau dia autistic, cuma suami saya ada masalah nak terima. Sebab itu saya tanya bila kami boleh dapatkan satu clinical diagnose untuk pastikan dia autistic atau tidak. Sebab setiap kali Haris menunjukkan sikap positif, suami terus mengharap bahawa Haris akan jadi seperti budak lain apabila dia pandai bercakap. Bukanlah saya nak sangat Haris autistic, tapi demi kebaikan Haris juga, sekiranya kita sudah tahu Haris tergolong di mana, maka senang untuk kita lorongkan jalan terbaik untuk dia. Alhamdulillah, Dr. Norazizan faham. Ya, hari tu masa saya jumpa suami puan, memang nampak dia garang, tapi sewaktu terapi, dia memang berhati lembut.
Saya juga dicadangkan untuk mengadakan Food Testing untuk Haris. Untuk menentukan samada dia sensitif dengan sesetengah makanan, yang jika dimakan, akan menganggu proses maklumat dalam otak, atau mendatangkan kesakitan kerana dia tidak boleh memberitahu. Haris hyposensitive, satu ungkapan yang masih asing pada saya. Saya berjanji kepada diri sendiri untuk mencari maklumat lebih terperinci di internet, supaya lebih memahami keadaan Haris.
Visit kali ini juga memberi peluang untuk saya berbual dengan seorang ibu yang seangkatan dengan saya, dia datang bersama anak comelnya Sarah. Sebaya dengan Haris. Seperti Haris, Sarah juga autistic, tetapi ketika tantrum, si comel itu akan menghentakkan kepalanya berkali-kali untuk menunjukkan kekecewaannya. Saya terlihatkan dahi Sarah yang masih merah kesan hentakan. Ya Allah, tabahnya ibunya menghadapi keadaan itu. Ibu Sarah kelihatan sangat tenang menceritakan perihal Sarah. Sarah juga hanya makan nasi dan fries, tidak akan menyentuh kalau nasi tersebut berlainan warna. Sarah sangat sensitif dengan unsur susu, (ada satu unsur yang saya tidak dapat tangkap ungkapannya, glucoma-) akan menyebabkan dia tantrum. Ibunya sanggup membuat biskut sendiri supaya anaknya bebas unsur tersebut tapi dapat menikmati biskut. Subhannallah, apabila saya ingati kembali, begitu kuat kasih seorang ibu. Ibu Sarah juga mempunyai anak2 lain seperti saya, 2 dan berusia lebih kurang sama dengan anak2 saya juga. Pasti beban saya juga dirasainya.
Saya insaf dan bersyukur. Keadaan Haris jauh lebih baik daripada Sarah. Alhamdulillah atas pertemuan yang tidak dirancang itu. Saya gengggam erat tangan ibu Sarah sebelum meninggalkan centre itu. Sambil pimpin Haris yang tersengih2, saya kuatkan hati dan tanamkan azam, semoga Allah bersama2 saya dan Haris. Bersama2 kami sekeluarga.
InsyaAllah.

1 comment:

  1. InsyaAllah Chah....ko mmg seorng yg kuat semangat...doa aku supaya Haris akan sembuh...Ameen

    ReplyDelete

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.