Wednesday 19 October 2011

Apa perlu saya buat sekiranya anak saya mengalami Speech Delay atau Languange Disorder

Cara terbaik menangani masalah ini adalah mengambil pendekatan step by step approach:
1. Berjumpa dan berbincang dengan Pakar Pediatrik
Langkah yang paling penting ialah berjumpa dengan pakar pediatrik anak-anak kerana mereka mempunyai panduan asas pediatrik tentang perkembangan bahasa pertuturan kanak-kanak. Walaubagaimanapun, setiap pediatrik akan mempunyai pendapat sendiri tentang bagaimani menangani masalah tersebut.
Biasanya pediatrik akan menggunakan pendekatan 'tunggu dan lihat' terus dirujuk kepada pakar. Walaubagaimanapun, kerap naluri hati ibubapa yang merasakan anak mereka mempunyai masalah pertuturan adalah betul. Tambahan pula, early intervention sangat penting untuk mengelakkan anak-anak mengalami masalah perlakuan pula, yang amat berkait rapat dengan kekecewaannya kerana tidak dapat berkomunikasi seperti kanak-kanak lain. Temper tantrums, membaling, memukul dan perlakuan ganas merupakan antara perlakuan negatif yang bakal dialami anak sekiranya masalah ini tidak ditangani dengan cara berkhemah dari awal.
Lebih-lebih lagi pakar bahasa (speech/language pathologist) akan memberikan cadangan2 berfaedah kepada ibubapa sehinggalah anak tersebut membuat perkembangan dalam pertuturannya.

2. Menjalani Hearing Test/ Screening
Selepas anda dan pakar pediatrik anda bersetuju yang anak memang mempunyai masalah Speech Delay, langkah seterusnya ialah dengan mengadakan hearing test. Ini adalah untuk memastikan anak anda tidak mengalami masalah pendengaran, dan boleh mengikuti speech therapy yang bakal dijalankan kelak.

3. Memilih Tempat dan Pakar Professional
Kerajaan ataupun swasta. Bergantung kepada kemampuan ekonomi ibubapa dan kesanggupan meluangkan masa bersama-sama menemankan anak untuk sesi-sesi terapi tersebut.
Jika anda memilih kerajaan, maka harus diletakkan dalam hati bahawa walaupun hospital kerajaan menawarkan khidmat sebegitu, waiting list sangat panjang (berbulan2), tenaga kerja terhad (bermakna sekiranya dia dipanggil untuk berkursus, temujanji akan ditunda lagi) dan peralatan juga terhad. Ini merupakan realiti hospital kerajaan, namun yang penting anak harus mendapat bantuan seawal mungkin.
Jika anda memilih pusat swasta, maka sangat banyak speech dan language centre, terutamanya di kawasan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya. Bertanyalah pakar pediatrik anda, atau guru tadika anak anda, rakan-rakan anda atau doktor famili anda. Untuk mencari yang terbaik (bermakna mudah untuk datang, mempunyai tenaga profesional yang cukup, berkemampuan) bukanlah sesuatu yang mudah. Word of mouth itu penting.
Anda harus tahu, dan faham, anda sebagai ibubapa penjaga kepada anak yang mengalami speech delay harus komited dengan session yang bakal dijalani. Komited bermakna datang pada masa yang ditetapkan dan tidak asyik menangguhkan sesi terapi ke suatu masa yang lain. Perlu diingatkan bahawa sesi terapi perlu konsisten supaya anak anda mendapat manfaat sepenuhnya. Kekerapan sesi terapi ditentukan selepas anak anda menjalani speech/languange evaluation.

No comments:

Post a Comment

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.