Monday 24 October 2011

Lawatan Haris Yg Keempat: COMING INTO TERMS

Alhamdulillah, saya dan Haris dapat menghadirkan diri untuk sesi terapi yang keempat, walaupun agak kelam kabut pada mulanya. Dalam sesi terapi kali ini, Haris ditemani 2 orang terapist, Miss Aimie Speech Therapist & Miss Ili, OB Therapist. Walaupun saya tidak dibenarkan memasuki bilik terapi, tetapi saya boleh dengar dan mengikutinya dengan jelas.
Kali ini mereka mengajar Haris Konsep Cepat dan Laju, melalui permainan Row Row Your Boat. Antara key words yang diulang2 kepada Haris ialah 'Fast' and 'Slow'.
Kemudian, mereka beralih pula pada Konsep Big and Small, dengan bermainan 2 jenis bola yang berlainan saiz. Yang besar dan yang kecil. Haris diajak membaling dan menangkap bola tersebut, tetapi sebelum membaling atau menerima bola, dia diminta mengira 1 hingga 5 dahulu, untuk mengajar Haris makna 'tunggu' dan 'ambil giliran'. Antara keywords yang digunakan ialah 'Catch, Throw, Count.' Soalan yang sering ditanyakan kepada Haris ialah, "What do you want?", kemudian mengajarnya menjawab, "I want." Memandangkan Haris hanya ada 2 level communication, apabila dia menjawab I want ball pun dah memadai. Tepuk tangan dan pujian Good Boy! membuatkan Haris mahu menumpukan perhatian. Saya tekun mendengar suara Haris bersungguh-sungguh menjawab dan ketawanya apabila diberikan pujian. Rasa sayu saya buang jauh-jauh. Asalkan Haris memberikan respon positif dalam terapinya, saya sepatutnya gembira dan bersyukur.
Kemudian mereka beralih kepada mengajar Haris kemahiran mengasingkan (assorting) barang mengikut warna. Saya sibuk menulis nota2 kecil di sekeping kertas, terutama keywords yang digunakan untuk Haris. Sesekali bila Haris hilang daya tumpuan, mereka akan berkata, 'Listen', 'Look At Me' dan menyebut nama Haris sedikit kuat. Geli hati saya bila mendengar Haris kadang-kadang berkata." Dah siap," apabila tidak mahu meneruskan latihan yang diberikan.
Visit kali ini Miss Aimi dan Miss Ili sangat berpuashati dengan Haris. Alhamdulillah, syukur. Malah, mereka menyarankan Haris sudah boleh menyertai play group pada bulan Disember nanti, supaya dia boleh belajar berkawan dengan rakan2 sebaya dengannya. Berbunga2 hati saya mendengarnya. Walaubagaimanapun, saya ditegaskan supaya tetap berjumpa dengan child psychologist- surat referral dah siap- untuk clinically diagnose Haris.
Saya tarik nafas panjang. Jika ini jalan yang sudah dilorongkan untuk saya lalui, maka saya akan laluinya dengan bersemangat. Untuk buah hati mak, Haris Mustafa.

No comments:

Post a Comment

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.