Wednesday 6 June 2012

Cuti sekolah 2 minggu: PART 2: Muzium Kesenian Islam

Masuk minggu kedua, minggu terakhir cuti sekolah. Cadang2 nak bawa budak2 ni ke Bird Park, sampai2 dah pukul 11.30am lebih, hari dah mula panas dan memang ramai orang. Melihatkan anak2, terutamanya Haris, saya hampir yakin melawat ke Bird Park akan menjadi satu disaster. Jadi saya terus menuju ke Muzium Kesenian Islam yang berada berdekatan dengan Bird Park juga.
Dengan air-cond, serta merta anak2 kembali ceria memasuki perkarangan muzium. Walaupun saya terpening2 lalat juga mencari direction nak parking atau nak ke mana selepas itu, alhamdulillah, all went smooth. Tak sangka pula Muzium Kesenian Islam merupakan satu destinasi yang sangat menarik. Lagi2 anak2 saya memang suka melihat masjid, keluar2 sahaja dari lif, ke pameran pertama, kami disambut dengan barisan model2 masjid yang terkenal di seluruh dunia. Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Masjid Quba...hingga ke Masjid Kristal..hingga Masjid Taj Mahal. Cuma disebabkan Haris juga sama2 excited, jadi tak dapatlah saya nak mengambil gambar model masjid2 tersebut, yang begitu terperinci buatannya seperti yang sebenar. Agak geram juga, tapi ape nak buat, InsyaAllah lain kali bolehlah ke sana lagi.

Di belakang model Masjid Taj Mahal

Antara dome yang memukau.



Singgah sebentar bermain di water fountain


Ralatnya... yes..yes..agak rushing jugaklah menjelajahi muzium tersebut kerana masing2 perut dah berbunyi. Nasib baiklah budak2 ni ceria sahaja, tapi sayalah yang tak aman, yelah..anak2 kecil semua. Kesian kalau kelaparan. Siap main kejar2 lari2 macam muzium tu ayah dia yang punya..
Syukur saya ternampak ade khemah gerai makan di perkarangan Masjid Negara, just seberang jalan. Jadi kami pun ke sana. By then, budak2 ni dah memang sangat lapar. Dengan nasi putih berlaukkan ayam goreng n kicap, air sirap, masing2 makan dengan penuh nikmat. Bila ingat2 balik, dengan Haris yang nak makan pakai tangan, memang ala2 mat salehlah menyuap. Aimin pun berselera makan dengan ikan bakar disuap kak ita. Memang nikmatlah makan kat situ, mungkin sebab masing2 lapar.
Elok2 waktu tu azan Zohor, Haris terus mintak nak sembahyang kat Masjid Negara. Walaupun waktu itu saya rasa tak sedap, sebab dia dah mula menunjukkan tanda2 nak mengamuk, elok balik sahaja, entah kenapa saya turutkan juga, lagi2 semua dah kenyang, mungkin naluri saya tak betul. Jadi berbondonglah kami ke tempat wudhuk, naik turun tangga, anak2 setia menurut tanpa merungut pun, termasuk Muhaimin, kemudian masuk ke dewan solat. Waktu itulah, Haris meminta untuk solat di luar kawasan jemaah perempuan, di tempat lelaki, saya tidak dapat mengikut kemahuannya. Sepanjang saya dan Raihan bersolat Zohor, Haris berdiri di tengah2 kami, menahan esaknya, cuba mengikut kami bersolat seperti biasa, tetapi tidak dapat kerana dia mahu bersolat di luar. Selesai bersolat, sementara menunggu maid saya pula bersolat, saya cuba menenangkannya dengan duduk di luar, mengajaknya baring, walaupun Haris menurut, tapi memang clear he's distress. Sehinggakan ada jemaah perempuan menegur, tapi apalah yang boleh saya katakan?
Raihan dan Muhaimin menikmati kedamaian dalam Masjid Negara. Waktu ini Haris berbaring di peha saya cuba untuk bertenang.



Dari spot inilah Haris minta untuk masuk ke dalam masjid, sedangkan dia memang dari dalam masjid sebelum itu.

Kalau saya kata, anak saya autisme, dia tidak faham kenapa saya tidak boleh bersolat di luar tetapi perlu di dalam tempat yang kecil, tertutup dan penuh sebegitu...saya perlu menerangkan pula apa itu autisme.
"Maafkan saya. Dia penat," itu sahaja yang keluar dari mulut saya.
Perlu beredar dari situ sebelum Haris mengalami meltdown. Bila saya tengok dia sudah tenang semula, kami segera keluar. Sewaktu kami melalui beranda, Haris terlihat bumbung Masjid Negara yang berwarna biru, dengan suara marah, dia minta saya untuk pergi ke situ.
Saya tidak terkata. Haris tidak faham, tidak tahu, bahawa dia baru sahaja keluar daripada tempat yang dimintanya. Kerana struktur bangunan Masjid Negara yang bertingkat2, dia keliru. Sambil menarik nafas dalam2, saya berjalan laju beredar. Saya tahu, kalau saya teruskan, Haris akan mengamuk tahap gaban di situ juga. Kasihan anak2 saya yang lain, Raihan dan Muhaimin menurut sahaja. Masuk ke kereta, Haris menangis semahu2nya. Diulang2nya soalan, "Kenapa mak ni?!" antara esakan dan marahnya. Kami semua diam, kerana mahu dia cepat bertenang. Sekiranya kami menjawab, Haris terlalu distress untuk memahami maksud kata-kata yang keluar dari mulut kami, dia hanya akan bertindakbalas dengan intonasi suara kami sahaja.
Saya sendiri berasa macam2. Bukankah saya menurut kemahuannya dari mula? ohhh...rasa hiba mengatasi segala rasa yang ada. Pedih mata menahan sebak. Sabar2...saya pujuk diri sendiri. Akhirnya semua anak2 saya tertidur akibat kelelahan dan drama tadi. Maid saya pun tidur sekali. Tinggallah saya sendirian memandu di NKVE menuju Shah Alam, bermuhasabah sendiri.
"Mak, kita dah sampai mana?" Haris sudah terjaga, dan dari intonasi suara, dia sudah melupakan episod tadi. Sedangkan rasa sebal saya masih berbaki.
Ikutkan hati saya mahu diam saja. Bisu seribu bahasa. Geram. Marah. Sedih. Kenapa saya? Kemudian saya ingat maksud sabar: sabar bermaksud melakukan perkara kebiasaan walaupun sedang menghadapi ujian. Tidak bersuara, bermakna saya memberontak, tidak redha dengan ketentuan Ilahi. Inilah takdir saya. Clearing my throat, saya menjawab sebiasakan mungkin, "Kita dah sampai Shah Alam, Abang. Abang dah tak penat?"

2 comments:

  1. Sebak baca entri ni..kerana saya melaluinya hampir setiap kali membawa Eusoff ke mana-mana. Eusoff masih non-verbal, jadi episod meltdown nya jauh lebih teruk dari Haris. Setiap kali itu juga saya bina tembok yg lutsinar di sekeliling saya..tembok yang mampu mematahkan seberapa banyak pun pandangan sinis yang biasanya diikuti dengan bsisikan-bisikan kecil sesama mereka. Saya takkan berhenti membawanya keluar, melancong atau ke perhimpunan keluarga. Saya mahu anak saya menikmati hidupnya seperti anak-anak yg lain. Saya tahu cabaran pasti ada, tapi saya takkan berhenti hanya kerana gusar dengan persepsi masyarakat. Tabahlah Ibu Haris...anda tidak keseorangan. *Hugs..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh..non verbal lebih teruk ya? Hugs daripada saya juga. Memang tiada kata yang sesuai nak diberikan kecuali sabarlah. Kirimkan salam sayang saya pada eusoff..

      Delete

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.