Wednesday 14 March 2012

Apabila berjumpa seorang ibu/bapa anak OKU: Alangkah bagusnya kalau anda tahu 5 perkara ini

Mempunyai seorang anak istimewa menjadikan seseorang ibu atau bapa itu tergolong dalam kelasnya yang tersendiri. Dan masing-masing pula mempunyai situasi yang berlainan, bergantung kepada jenis keistimewaan anak mereka pula: buta/bisu/cacat anggota/ hyperactive/autisme/rent syndrome/cerebral palsy/mental retarded/down syndrome/... kemudian samada hanya mempunyai anak mereka seorang itu sahaja atau ada anak2 normal yang lain...tapi mereka, kami mempunyai beberapa perkara yang kami kongsi bersama, secara umumnya:

1. SAYA PENAT
Walaupun anda lihat kami telahpun mengambil timeout: baring/tengok tv/keluar jalan2 tetapi hakikatnya kami sentiasa keletihan kerana menjaga anak istimewa kami. Emosi kami sentiasa diuji daripada kami membuka mata. Tubuh kami sengal-sengal kerana sentiasa on guard atas sebarang kemungkinan. Kemudian tanggungjawab terhadap rumahtangga, kerjaya, terhadap anak-anak yang lain pula...

2. SAYA IRI HATI
Kadang2 kami malas untuk menghadiri perjumpaan keluarga dan rakan2, atau duduk bersama2 dengan orang2 normal yang lain, kerana di sana kami akan melihat bagaimana anak2 orang lain begitu mudah melakukan perkara2 yang anak kami begitu sukar lakukan... perlu ke pelbagai terapi berbulan2, perlu dilatih bercakap berulang2 kali umpama burung kakak tua...hanya untuk menguasai sesuatu skill yang datang secara semulajadi pada anak2 normal. Kami seperti mahu tutup telinga dan lari apabila ibubapa normal mula berlumba2 menceritakan kebolehan anak mereka, sudah boleh hafal abc, 123, boleh itu ini, tidak boleh ingat sifir, malas buat kerja sekolah... apabila anak kami sekadar bersuara ahhh ahhh bila mahukan sesuatu ataupun mengoyakkan kertas dan menggunting kertas pun dengan penuh kesukaran. Apabila anak normal mereka boleh bermain dan berguling2 dengan kawan2 lain tetapi anak kami akan terus mengamuk dan menangis ketakutan sekiranya tersentuh sedikit pun dengan budak2 lain.

3. SAYA SENDIRI
Tangungjawab ini adalah milik kami secara total...walau betapa ramai ahli keluarga yang menyatakan sokongan mereka, walau betapa banyak kelab dan persatuan yang kami sertai, tetapi kami sebenarnya berjalan sendiri, akhirnya. Siapa yang tahu apa yang anak kami mahukan apabila dia hanya memandang ke satu arah, atau hanya menyebut ahh..ahh.. atau dengan tiba2 mengamuk setiap hari tepat jam 12tghari dan sekali lagi jam 10mlm? Apa yang perlu dilakukan, cara bertenang bagaimana yang berkesan untuk mereka? Kami terikat di sebelah anak istimewa kami. Seperti watak Frodo sebagai ring barrier dalam Lord of The Rings, dia diiringi dengan perwira2 hebat, sahabat setia, tetapi hakikatnya dia sendiri yang mesti memasukkan ring tersebut ke dalam kawah volcano. Kami akan kehilangan ahli keluarga dan kebanyakkan kawan2 disebabkan sikap menyendiri kami ini, tetapi kami tiada pilihan lain.

4. SAYA SABAR
Jangan beritahu kami supaya bersabar jika anda tidak tahu maksud sabar itu sendiri. Jika kami tidak sabar, kami tidak akan berada di sini, memegang erat tangan anak kami, memeluk mereka walaupun mereka tidak memeluk kembali. Jangan cepat melatah dan pass judgement apabila kami meninggikan suara atau menghukum anak istimewa kami dengan cara yang betul. Kami meletakkan kepentingan anak istimewa kami paling utama, lebih daripada keutamaan diri kami sendiri, dan kadangkala lebih daripada anak2 normal kami yang lain. Sekiranya anda melihat kami memarahi mereka di depan anda, anda yang perlu bertenang dahulu. Anak kami tidak seperti anak2 normal yang lain, yang tahu apa appropriate behavior, apa unacceptable behavior. Anak2 kami pula akan menjerit dan meraung kerana dia tidak tahu bertindakbalas seperti sepatutnya. Sekiranya anda mahu masuk campur, jangan cuba ajar kami, atau terus take over, tetapi tanya kami, 'Ada apa yang boleh saya bantu?' Kami dengan senang hati akan mengajar anda teknik urutan atau rocking movement yang sesuai untuk sensory anak2 kami, atau cara bercakap mengikut reward system, kemudian anda akan tahu ia adalah tidak semudah yang disangka.

5. SAYA HANYA MANUSIA
Kami seperti anda juga. Mahu melepak di kedai mamak, mahu pergi tonton perlawanan bola, mahu bershopping, mahu berspa, mahu tengok wayang, mahu gardening... kami ada keinginan dan kemahuan. Jangan ingat kami robot yang telah diprogram, yang sempurna. Tidak perlu itu semua..kami berlainan kerana mempunyai anak istimewa, tapi keinginan kami masih ada untuk menjalani kehidupan seharian seperti anda. Tidak perlu tenung kami atau pas remarks untuk buat kami rasa bersalah, kami sudah cukup rasa bersalah setiap kali kami menyantaikan diri kami.

5 comments:

  1. Betul tu dik hanya mereka yg ada anak istimewa shj tahu perasaan ibu istimewa ni..
    Tiada masa untuk diri sendiri..kadang2 ada juga sedikit sifat mazmummah dlm diri ini sebab akak manusia biasa..
    Mempunyai ketiga-tiga anak istimewa memerlukan pengorbanan ibunya sepanjang hayat..

    Kalau hendak menangis, menangislah tapi jangan sampai mcm Kasim Selamat..Air mata adalah terapi.Jangan jadi mcm akak senyuman dlm tangisan jarang menangis tapi hati menangis bahaya! Boleh menyebabkan kanser payudara..Sekuat besi akan rapuh disebabkan karat..

    ReplyDelete
  2. saya berminat untuk mengetahui teknik urutan tu.... camne caranye.

    ReplyDelete
  3. Tepat sekali ..... dulu, pandangan orang2 sekeliling dah cukup untuk saya & isteri untuk jarang ke pusat membeli belah ... tapi itu dulu ....:)

    ReplyDelete
  4. dan semua diatas ape yg saya rasa sekarang...sama....=)

    ReplyDelete
  5. i just cannot stop crying.... hr ni rs PENAT sgt jaga ank down sindrome sy.... semua di atas adalah benar belaka... tq 4 sharing

    ReplyDelete

God’s Special Child

I’m sending you a special child, to cherish My name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For he is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for Me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish My name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy My special one.